News
-
8 op 10 kmo's dragen actief bij aan filantropische initiatieven - Nieuwe resultaten HOGENT onderzoek Corporate Fundraising & Partnerships
HOGENT onderzoekt hoe goede doelen succesvol giften en sponsoring bij bedrijven kunnen werven. Samenwerkingen tussen bedrijven en goede doelen bieden voordelen voor beide partijen, maar vereisen een strategische aanpak.
-
Vakdag Fondsenwerving: 'Vooruit! Hoe dan?' op 17 september in Utrecht
Artificiële intelligentie, digitalisering, beperking van de giftenaftrek, kritische gevers, desinformatie, hackers, komende bezuinigingen en een tekort aan personeel: er komt heel wat op je af als fondsenwerver. Je wil vooruit, maar hoe dan? Hoe ga je zorgen dat je de goede stappen zet, samen met je collega’s, vrijwilligers, beneficiënten, partners en gevers? Dat je doelgerichte keuzes maakt? Dat je campagnes écht aanslaan?
'Vooruit! Hoe dan?' Dat is het thema van de Vakdag Fondsenwerving dit jaar in Nederland.
-
Van pre-hype tot terugblik: sociale media in elke fase van je wervingscampagne
Veel organisaties hebben hun twijfels over de effectiviteit van de inzet van sociale media voor fondsenwerving. Traditionele methoden zoals fondsenwervingsbrieven en belcampagnes lijken vaak een hogere ROI te bieden, waarna organisaties denken: ‘Die socials, daar kunnen we niets mee.’ Maar klopt dat wel? Delphine van Belleghem geeft tips die je helpen om je fondsenwerving in elke fase van de online campagne te versterken.
-
UPDATE - Verplichte toevoeging Rijksregisternummer aan fiscale fiches voor giften
Op 16 april 2024 organiseerden Fundraisers Belgium en Ethische Fondsenwerving (RE-EF) vzw een online infosessie over de verplichte toevoeging van het Rijksregisternummer aan de fiscale fiches voor giften aan goede doelen. De presentaties en de opname van deze sessie zijn beschikbaar voor de leden van onze organisaties.
Op basis hiervan werd onderstaande lijst van de voornaamste vragen en antwoorden opgemaakt en aangepast op basis van toelichtingen vanwege FOD Financiën (aangegeven met ‘NIEUW’).
-
Korting voor leden van Fundraisers Belgium op het Nederlandse Vakblad Fondsenwerving
Leden van Fundraisers Belgium kunnen vanaf nu van een extra ledenvoordeel genieten. Voor 99 euro per jaar (excl.btw) kunnen ze een Digitaal Abonnement nemen op het Nederlandse Vakblad Fondsenwerving.
-
Jan Rachels bekroond met de eerste Life Time Achievement Award Fondsenwerving
Vandaag werd tijdens de Dag van de Fondsenwerver in Gent de allereerste Life Time Achievement Award Fondsenwerving uitgereikt aan een uitzonderlijke pionier en visionair in de fondsenwervingssector: Jan Rachels. Deze prestigieuze prijs erkent de onmiskenbare impact en bijdragen van Jan Rachels aan de sector. Hij stond mee aan de wieg van Oxfam Wereldwinkels, zette straatwerving op de kaart en gaf de boost aan legatenwerving die non-profit organisaties nodig hadden.
-
Nieuwe samenstelling bestuursorgaan Fundraisers Belgium
Na de online Algemene Vergadering van Fundraisers Belgium op maandag 27 mei 2024 kunnen we de nieuwe samenstelling van ons bestuur bekendmaken.
-
Nieuwe regeling verdeling magazines in Belgiƫ - belastingkrediet
Heel wat non-profitorganisaties maken voor verzending van hun magazines, direct mails, geefbrieven … gebruik van de diensten van Bpost. Vanaf 1 juli worden de prijzen en aanbiedingen voor tijdschriften niet langer gereguleerd door de FOD Economie. Bpost stelt nieuwe aanbiedingen en tarieven voor vanaf 1 juli 2024. De tarieven voor verzending zijn fors gestegen.
-
Peiling rond inzameling rijksregisternummers voor fiscale fiches
De Impactcoalitie start een online survey om kort te polsen naar de ervaringen en bezorgdheden van organisaties die rijksregisternummers van hun schenkers moeten inzamelen voor het uitreiken van de fiscale fiches.
-
Non-profit technologiebarometer: digitale maturiteit bepaalt vaak de impact die wordt gerealiseerd
Om een grondig inzicht te krijgen in de stand van zaken van digitale transformatie binnen non-profitorganisaties, deden AP Hogeschool en Enter Digital een uitgebreide online enquête, gericht verspreid naar non-profitorganisaties in Vlaanderen. Nu communiceren ze hun resultaten, inzichten en adviezen in een onderzoeksrapport.