Handicap International Belgium lanceert gloednieuwe campagne 'Word Mijnenveger'

Real Minesweeper Handicap International.png

Eind november 2023 lanceerde Handicap International Belgium hun campagne 'Word mijnenveger'. Een nostalgisch spel voor velen, de harde realiteit voor miljoenen andere mensen in de wereld. Handicap International Belgium laat mensen zelf de volledig herwerkte versie spelen. Zo komen ze te weten welke impact landmijnen hebben op de levens van slachtoffers en ontmijners.

Ze maakten deze campagne samen met hun partner Mutant.

Al meer dan 40 jaar werkt Handicap International in conflictgebieden om de grond er vrij te maken van landmijnen en onschuldige slachtoffers te helpen hun leven na de explosie weer op te bouwen. Voor hun nieuwe sensibiliserings- en fondsenwervingscampagne besloot Mutant de iconische videogame Mijnenveger centraal te zetten. Alleen speel je deze keer op echte kaarten van conflictgebieden, met echte gegevens van slachtoffers.

Via wordmijnenveger.be waan je jezelf als ontmijner in Oekraïne, Irak en Laos.

“Het is één van de eerste minigames die bijna iedereen wel eens gespeeld heeft,” zegt Jonathan d’Oultremont, creatief bij Mutant. “De simpliciteit ervan zorgt ervoor dat je niet stopt bij de eerste ‘game over’. Maar wanneer je datzelfde spel toepast op echte plekken, met echte gegevens over het aantal mijnen en slachtoffers, krijgt het een geheel nieuwe dimensie.”

In het spel zitten getuigenissen verwerkt van slachtoffers of van een van de 270 mijnopruimers van Handicap International.

“De essentie van het idee was om het iconische ‘minesweeper’ om te vormen tot een nieuw fondsenwervingstool, zodat echte mijnen op het veld kunnen geruimd worden,” legt Ruben Van Maldeghem, creatief directeur bij Mutant, uit. “Door het virtuele te combineren met de ‘real-life’ context van het probleem, hopen we het grote publiek ervan bewust te maken en beroep te doen op hun vrijgevigheid.”

Bekijk hier de campagnevideo over Handicap International - Real Minesweeper.

Op Pub.be lees je meer over het ontwikkelen van de campagne voor Handicap International.

Logo_Loterie_Horizontal_SAFEZONE_BASELINE_NL_CMYK-03

De activiteiten door Fundraisers Belgium worden mede mogelijk gemaakt dankzij de spelers van de Nationale Loterij.

Wordt jouw organisatie ook partner?

Fundraisers Belgium heeft een netwerk van partners die co-branden met ons
kwaliteitsnetwerk aan beslissingsnemers in de fondsenwervingswereld. Stuur een mail naar

info@fundraisersbelgium.be als je graag meer info wil over partnerschap met onze vereniging.